فرهنگ

معرفی برگزیدگان دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید در سمنان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از معرفی برگزیدگان دومین دوسالانه جشنواره نشان هدهد سفید با حضور منتخبین کودک، نوجوان و کتابداردر استان خبر داد.

به گزارش پیمان همدلی، اختتامیه مرحله استانی دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید» که باهدف شناسایی ذائقه مطالعاتی و سلیقه کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان آثار برتر، رشد فرهنگی جامعه در راستای ارتقای بنیه ادبی، اعتقادی، اخلاقی، ایجاد خط‌مشی کاربردی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و شناساندن توانمندی‌های کتابخانه‌های عمومی در حمایت از آثار تألیفی و محصول ایرانی با ارائه فهرست ۳۰۰ عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی از خردادماه سال جاری توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی آغازشده بود، به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزار شد.

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ميلاد باسعادت نخستين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت امیرالمؤمنین علــي بن ابيطالــب (ع) و روز پدر، گفت: این دوسالانه در دو بخش معرفی کتاب‌های پرطرفدار در دو گروه سنی کودک و نوجوان با سه موضوع شعر، داستان و غیر داستان، همچنین معرفی داوران برتر در سه گروه کودکان، نوجوانان و کتابداران (کارشناسان حوزه کتاب) برگزارشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه مرحله پایانی دومین دوسالانه نشان هدهد سفید باهدف شناسایی ذائقه مطالعاتی و سلیقه کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان و حمایت و تشویق پدیدآورندگان آثار برتر از خردادماه امسال آغاز و در مرحله اول ۳۰۰ کتاب برای داوری به کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان استان معرفی‌شده است افزود: از این تعداد یکصد و پنجاه کتاب در حوزه کودکان و یکصد و پنجاه کتاب در حوزه نوجوانان بود و طی فراخوان اعلام‌شده ۱۴۵ نفر در مرحله اول در استان برای داوری ثبت‌نام کردند که درنهایت ۱۲ نفر به مرحله استانی راه یافتند و نشان نقره دریافت کردند.

طاهریان ادامه داد: نشان هدهد سفید به‌منظور رشد فرهنگی جامعه در راستای ارتقای بنیه ادبی، اعتقادی و ایجاد خط‌مشی کاربردی در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح کشور اهدا می‌شود و برنامه‌ریزی‌شده تا در دومین دوره به‌صورت باشگاه کتاب‌خوانی و پایگاه کتاب‌خوانان کودک و نوجوانان درآید.

وی در ادامه اذعان داشت: کتاب خواندن برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است و انتخاب کتاب در این سنین، ازاین‌جهت اهمیت دارد که خواندن یک کتاب می‌تواند در آینده کودکان و نوجوانان مؤثر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در ادامه افزود: برگزاری جشنواره دوسالانه نشان هدهد سفید بهانه و انگیزه‌ای است تا کودکان و نوجوانان با آثار و نویسندگان برتر کودک و نوجوان آشنا شوند، بیشتر کتاب بخوانند و با دنیای پررمزوراز کتاب‌ها ارتباط بیشتری پیدا کنند.

محمد طاهریان اظهار داشت: جشنواره هدهد سفید یک تفاوت بسیار مهم با سایر جشنواره‌های کتاب دارد و آن این است که هیئت‌داوران اکثر جشنواره‌ها، نویسنده‌ها و منتقدهای ادبی هستند؛ اما در جشنواره هدهد سفید کودکان، یعنی مخاطبان واقعی کتاب می‌توانند داور این جشنواره باشند.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، کتاب‌خوانان حرفه‌ای هستند که با کتاب، چگونه خواندن و بررسی دقیق کتاب آشنایی دارند. این قشر به خاطر عضویت در کتابخانه‌های عمومی و دسترسی به کتاب‌ها، فرصت داوری و مقایسه دقیق کتاب‌ها رادارند و در این مسیر کتابداران نیز آن‌ها را یاری می‌کنند.

در این نشست، طاهره اعرابی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به‌عنوان داور مرحله استانی ضمن تبریک ایام پیش رو و آرزوی موفقیت، پرسش‌های طراحی‌شده را از ۱۲ شرکت‌کننده حاضر در جلسه به عمل آورد و در پایان این برنامه نیز کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان در بخش کودک کتابخانه مرکزی به ساخت کاردستی پرداخته و قصه‌گویی از کتاب «قصه هزار در از کتاب بهترین جای دنیا» برای حاضرین اجرا شد.

گفتنی است؛ به برگزیدگان این جشنواره در استان سمنان در بخش‌های آثار برتر و داوران با اهدای نشان نقره هدهد سفید و جایزه نقدی تقدیر شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
در بخش کتابداران:
جواد رئیسیان، مسئول کتابخانه عمومی حاج علی‌اصغر درواری روستای دروار شهرستان دامغان
سمیه رجبی، کتابدار کتابخانه ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود
عصمت السادات جاوید حسینی، کتابدار افتخاری سابق کتابخانه شهرک البرز شاهرود
سکینه پازکی، مسئول کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی شهرستان گرمسار
در بخش کودکان و نوجوانان:
در بخش نوجوان سپهر کاشی، عضو کتابخانه مرکزی سمنان
در بخش کودک مهرسا شاه بیکیان، عضو کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود
در بخش کودک فاطمه نوروزی، عضو کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شهرستان شاهرود
در بخش کودک آتنا مرادی، عضو کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی شهرستان گرمسار
در بخش کودک مرضیه عرب سرهنگی، عضو کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی شهرستان گرمسار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید