فرهنگ

طلاب و روحانیون موفق‌ترین قشر در حوزه تبلیغ هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: طلاب و روحانیون موفق‌ترین قشر در حوزه تبلیغ هستند که امروزه دشمن تلاش می‌کند تا به اعتماد عمومی نسبت به این قشر صدمه بزند.

به گزارش پیمان همدلی، حجت‌الاسلام ستار علیزاده در همایش طلایه‌داران تبلیغ شرق استان سمنان در تالار اجتماعات شرکت زغالسنگ البرز شرقی شاهرود اظهار کرد: وقف یک نهاد مترقی، کارآمد و اثرگذار است که حلال همه مشکلات بوده و اگر به سابقه وقف هم توجه کنیم به این نتیجه که چقدر مهم و اثربخش است می‌رسیم.

علیزاده تصریح کرد: وقف سرباز پای رکاب همه علوم از جمله علوم مختلفی که دیروز، امروز و فردا بشریت به آن نیازمند بوده و خواهد بود، است.

وی تصریح کرد: حقیقتاً آثار و برکاتی که امروز از علوم مختلف در اختیار بشریت بوده و از آن استفاده می‌کنند، بر اثر وقف بوده و مدیون موقوفات هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان تاکید کرد: وقف از احکام امضایی اسلام است، پس می‌توان گفت وقف فرا ملی وفرا دینی ومذهبی است و به همین دلیل وقف می‌تواند خدمات بسیار موثری را انجام دهد و از این رو است که دنیای علم امروز مدیون وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با بیان اینکه نه فقط در مناطق اسلامی بلکه در تمام سرزمین‌ها آن زمان که اوج خدمات وقف بود به خوبی تبیین نشد، افزود: البته فرهنگ وقف طی ۱۵ سال اخیر دارد جایگاه خودش را پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: مدیریت مالی بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا با مدیریت مالی موقوفات اداره می‌شود و آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که به کمک دولت‌هایشان اصلاً نیازی ندارند.

علیزاده اظهار کرد: همان گونه که علوم مختلف مدیون وقف است، حوزه‌های علمیه هم مدیون وقف هستند و اگر وقف نبود حوزه‌های علمیه یا این قدرت واقدام وتوسعه فراگیر نبودند و همه علما و بزرگان و روحانیون سر سفره وقت نشسته‌اند و آنچه عمل کرده‌اند تبلیغ و ترویج وقف و هدایت مردم به سمت وقف بوده و از این رو وقف هم مدیون علما و روحانیون است.

وی بیان کرد: در طول تاریخ اساساً متولی موقوفات و مدیریت موقوفات با علمای تراز اول حوزه‌های علمیه بوده و هرچند که پیش از انقلاب و در حکومت طاغوت تا آنجایی که توانسته بود موقوفات را مورد تاخت و تاز قرار دادند، اما با پیروزی انقلاب و پس از آن با یک جمله کارآمدی که امام فرمودند و نظام فقاهت را نشان دادند، تمام موقوفات به حالت وقفیت برگشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید